Хятад, Монголын иж бүрэн стратегийн түншлэлийн харилцааг өндөр түвшинд хүргэнэ. ”Дөрвөн цагийн Үзэмчин” наадам боллоо. Өвөр Монголын Хөлөнбуйрын тал нутгийн соёл, аялал жуулчлалын наадам боллоо. “Алтан холбоо” 2 – Хилийн Мандал боомт Чэндүгийн FISU-ны дэлхийн эрдэм шинжилгээний бага хурал нээгдэв. Ши Жиньпин Сычуань мужид ажиллав. Чэндүгийн Универсиад наадам залуучуудын спортоор дамжуулан дэлхийн эв нэгдлийг ахиуллаа. Ши Жиньпин Баруун бүсийн байлдааны тойргийн агаарын цэргийн хүчний ажилтай танилцлаа. ”Бүс ба зам өчигдөр, өнөөдөр, маргааш” баримтат кино нээлтээ хийлээ. “Найрамдал 70” хүндэтгэлийн тоглолт боллоо. “Монголын мэдээ” 90 нас хүрлээ. Хятад анагаах ухааны соёлыг НҮБ-ын олон улсын ордонд дэлгэв. Шинэ оюутнуудын улсдаа өргөсөн бэлэг ийм байна. Да Шин нисэх онгоцны буудал хүрэх галт тэрэг нэвтэрлээ. БНХАУ байгуулагдсан өдөр цэргийн парад зохион байгуулна. Да Шин олон улсын нисэх онгоцны буудал ашиглалтад оров. Монгол Улс, БНХАУ-ын харилцаа хамгийн сайн үе шатандаа байна. Ш.Эгшиг: Амьд хэлэнд түүхэн хэлний материал ихээр хадгалагдаж байдаг. Баярын жагсаалд15 мянган цэрэг оролцоно. Хөдөө тосгон, хөдөө аж ахуйн салбарт ажиллаж буй ажилчдад мэндчилгээ дэвшүүллээ.

2000 гаруй төрлийн монгол адууны тамга илрүүлээд байна

Монголчууд эрт цагт олон адуутай үед хоёр гурван нас хүрвэл тамгалан, зөв талын гуя буюу ташаан дээр нь зөв харуулан тамга дарж, хөрш саахалтын адуунаас ялган таньдаг учрыг улам бүр биширдэг болов.

Адуу судлаач Боржигин Ванчаг профессор хэлэхдээ:

“Монголчуудын адууны тамга нь анхандаа овог аймгийн өмчийн эрхийн гэрч тэмдэг байсан юм. Овог аймгийн задрал олон болж, нүүдлийн шилжилтийг дамжин өрхийн тамга болж улиран өөрчлөгдсөнөөр адууны тамгын хэлбэр янз нь олшрон, утга агуулга нь элбэг болж хөгжсөн байна. Тамгын дүрс нь шүтлэг бишрэл, эд хэрэгсэл, дүрс урлаг, амьтан ургамал, тоо хэмжээ, үсэг бичиг зэргээс ирсэн бөгөөд одоо 2000 гаруй тамга олдоод байна. Зарим тамганы утга учрын одоог хүртэл судалж чадаагүй байна” гэж байлаа.

Бид адил нэртэй нэгийгээ “Аминдай” гэж нэрлэдэг ч зүс царай, овог, түүх гарал нь бүр өөр өөр байдагтай адил нэг дүрсийн тамгын их багын хэмжээ адил бус, их, бага, дунд, хангай, ханхар, задгай, жижиг, том гэх мэтээр олон нэрээр ялгарч байна. Нэг төрлийн тамгад дэвсгэр, сэрээ, тосуур, саравч, жинс, сэнж, хумс, толгой зэргийн чимэглэл нэмэгдсэнээс өөрийн адуугаа зөвөөр ялган танихад тус болдог.

Түүхэн тэмдэглэлд Хүннү, Туркийн үед адууны тамгатай байсан бөгөөд Тан улсын үед албаны адуу ба хувийн адуу гэж бий болсон түүхэн тэмдэглэл байх мөртөө Юань улсын Жүн Тунгийн дөрөвдүгээр онд (1263 он) хааны адуун сүргийн газар байгуулан адууг бүртгэн тамгалаад “Их тамгат адуу” гэж нэрийдсэн гэж “Юань улсын бичиг”-т бичигдсэн байна.

Адууны тамга нь адуу малаа ялган таних тэмдэг болдог бөгөөд нүүдлийн мал аж ахуйн өвөрмөц зан, соёлыг бүрдүүлэн, хүн төрөлхтний соёл боловсролд эрхэм нандин соёлын өвийг уламжилсан байна. Монгол адууны тамга олон янз байдаг ч тамгаа нандигнаж, хадгаар боон, галд ариутгаж, гэрийн эзэн бүсэндээ хавчуулах ба үүрч, ганзагалан явдаггүй уламжлалтай. Тамга тамгалахдаа бариулд нь хадаг уяж бэлгэддэг. Саруул сайхныг бэлгэдсэн саран тамга, өрнөл хөгжлийг бэлгэдсэн гал тамга, түмэн амгаланг бэлгэдсэн хас тамга гээд түмэн хүсэл, төгөлдөр санааг бэлгэднэ. “Тамганы наадам”-д адуу тамгалахад гэрийн эзэн дээл малгайгаа тэгшхэн өмсч тамгаа сүү тосоор мялаан, гэрийн эзэн болон овог аймгийн нэр хүндэт ахмад настан анхны тамгыг дардаг уламжлалтай. Тамгаа дарж дуусаад: “Тамгалсан адуу тал дүүрэн, тэмдэглэсэн адуу тэнгэрийн од шиг үржиг” гэж ерөөдөг.

Найруулагч:Д.МӨЧИР
Эх сурвалж:hulug.mgyxw.net
Мэдээ үзсэн:8590
Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан. Мэдээлэл хуулбарлах хориотой
蒙ICP备10000005号-7